reklama

Palestínsky zdravotný klaun na konferencii v Izraeli zožal ovácie

Medzi Palestínou a Izraelom opäť lietajú rakety sem a tam. Média sú toho plné. Najhorší konflikt za posledné roky. Avšak medzi Palestínou a Izraelom ako ich poznám ja, žiaden konflikt neexistuje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Za posledné dva roky som tento región navštívil niekoľkokrát. S miestnymi umelcami som sa venoval rozvoju programov v nemocniciach v Ramallahu, Hebrone, Beit Jale a Betleheme. Každý, s kým som sa stretol, bol úžasný! Nemocnice sú myšlienke pravidelných návštev na pediatrických oddeleniach otvorené a klauni usilovne pracovali na osvojení si zručností potrebných na vykonávanie tejto práce.

Dovoľte mi však, aby som sa na chvíľu vrátil späť. V roku 2006 som pre Izraelčanov a Palestínčanov zorganizoval workshop, ktorého hlavnou myšlienkou bola vzájomná spolupráca medzi klaunmi z oboch krajín. V tom čase však bolo znovu zvolené hnutie Hamas a odrazu toto partnerstvo nebolo možné. Palestínčania sa obávali, že ak by predstavitelia Hamasu zistili, že spolupracujú s Izraelčanmi, prestali by financovať ich divadlá. Izraelčania sa zas báli toho, že ich budú spájať s nepriateľom. V Izraeli preto pokračovali sami a vytvorili krásny projekt s názvom „Doktori Snov“. V Palestíne museli počkať až do minulého roka, kedy dostali európsky grant.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Palestínsky zdravotný klaun na konferencii v Izraeli zožal ovácie
Palestínsky zdravotný klaun na konferencii v Izraeli zožal ovácie 

Popritom všetkom som sa minulý rok zúčastnil medzinárodnej konferencie o zdravotných klaunoch v prekrásnom kibuci v Izraeli, kam som pozval aj Khalida. Ten je jedným z palestínskych zdravotných klaunov, ktorý má povolenie vycestovať do Izraela (väčšina Palestínčanov toto povolenie nemá). Na konferencii sa zúčastnili organizácie zdravotných klaunov z celého sveta. Khalid mal prezentáciu pred jej 150 účastníkmi a vyslúžil si nadšený „standing ovation“. Z takého privítania Palestínčana v Izraeli som sa takmer rozplakal! Bolo to úžasné! V tej chvíli som mal pocit, že pôvodná myšlienka z roku 2006 sa nakoniec bude môcť zrealizovať. Len potrebuje čas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Palestínsky zdravotný klaun na konferencii v Izraeli zožal ovácie
Palestínsky zdravotný klaun na konferencii v Izraeli zožal ovácie 

V októbri 2012 sme do Česka priviezli na workshop deväť palestínskych zdravotných klaunov. Na Slovensku chodili po nemocniciach spoločne s klaunmi zo združenia Červený Nos Clowndoctors. Táto výmena kultúr bola nádherná. Musel som sa usmiať, keď sa na mňa jeden z nich počas cesty po krajine obrátil so slovami: „Aká je zelená!“ V mysli sa mi ešte vybavuje obraz, ako naši a palestínski klauni sedia v skupinkách na koberci v brnianskom shisha bare a delia sa o 4 vodné fajky.

Koncom novembra sa opäť vraciam do Izraela a Palestíny. Už teraz sa teším na stretnutie s priateľmi z oboch krajín. Teším sa na jedlo, hlučné a neviazané stolovanie, nádherné staroveké kamenné mestá postavené v piesočných dunách a na tradičný palestínsky tanec „dabka“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som však smutný z posledných správ o raketových útokoch. Znamená to totiž, že ešte nejaký čas potrvá, kým budeme môcť dať tieto dve skupiny klaunov dokopy. Myslel som si, že kľúčom bude umenie, ale je ťažké zmeniť 2000 rokov trvajúci konflikt. Dokonca aj s niečím tak nepolitickým a pozitívnym, ako je červený nos.

Gary,
zakladateľ združenia Červený Nos Clowndoctors

Gary Edwards

Gary Edwards

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Do slovenských nemocníc prinášam smiech od roku 2004, kedy som založil miestnu pobočku medzinárodnej organizácie Červený Nos Clowndoctors. Cestujem po celom svete a školím nových klaunov napríklad aj v Poľsku či v Palestíne. Zoznam autorových rubrík:  PríbehyZo života klaunov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu