reklama

Fenomén stej opice

Ako súvisí experiment s opicami realizovaný počas 2. svetovej vojny s rozširovaním nových projektov zdravotných klaunov do ďalších častí sveta?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Prítomnosť klaunov v nemocniciach je dnes uznávanou a neoddeliteľnou súčasťou pediatrickej starostlivosti po celom svete. Spomínam si, keď som začal pracovať na tomto nápade, bolo to skutočne ďaleko od čo i len akceptácie. Tak čo sa stalo? Ako je možné, že dnes toľko nemocníc hľadá spolupracovníkov na vybudovanie podobných projektov? Nedávno ma požiadali, aby som pomohol pri zakladaní projektu jednej egyptskej nadácii. Mám pomáhať aj so štartom ďalšieho projektu v Turecku a v ďalších krajinách. Projekty ZDRAVOTNÝCH KLAUNOV sa vynárajú všade okolo nás a ja mám z toho radosť, súčasne mi to tak trochu pripomína fenomén stej opice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Čo je to fenomén stej opice? Názov je odvodený od jedinečného sociálneho experimentu na niekoľkých ostrovoch v Japonsku krátko po druhej svetovej vojne. Sociológovia začali kŕmiť miestnu populáciu makakov sladkými zemiakmi, ktoré nechávali na pláži. Opice sladké zemiaky s chuťou konzumovali, mali však problémy s pieskom nalepeným na zemiakoch. Po nejakej dobe vedci zaznamenali, že jedna mladá samička si jedlo pred jedením umývala. Ukázala to svojim deťom, ktoré tiež začali sladké zemiaky umývať. Aby som to skrátil... stále viac a viac opíc začalo umývať svoju potravu, až ich bolo zhruba sto. V tú chvíľu zrazu začali všetky opice umývať svoje jedlo. Čo však bolo pre sociológov najviac podivuhodné? Bola to skutočnosť, že ??tento spoločenský pokrok sa neobmedzil iba na jeden ostrov. V okamihu, kedy k tomuto vývojovému skoku dospelo sto opíc, začali si jedlo umývať opice na všetkých ostrovoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mal som tú česť prispieť k ďalšiemu rozvoju projektov nemocničného klaunovania na štyroch kontinentoch a vyzerá to, že tento rok pribudne aj piaty - Afrika. Je zrejmé, že sa spoločne zhodneme, že nemocničné klaunovanie je nevyhnutné, prospešné a má miesto v systéme zdravotnej starostlivosti.

Dúfam, že táto myšlienka bude rásť až do okamžiku, kedy bude mať každé detské oddelenie v každej nemocnici a v každej krajine pravidelné klaunské návštevy. U nás na Slovensku sa môžeme popýšiť jedným z najkvalitnejších "Clowndoctors" projektov na svete.

Síce vieme ako robiť túto prácu, ale nemohli by sme to robiť bez vás! Všetkým, ktorí pomáhajú prinášať radosť a smiech hospitalizovaným deťom a vašim veľkorysým darom, ďakujem z celého ♥.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Gary,
zakladateľ občianskeho združenia Červený Nos Clowndoctors

Gary Edwards

Gary Edwards

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Do slovenských nemocníc prinášam smiech od roku 2004, kedy som založil miestnu pobočku medzinárodnej organizácie Červený Nos Clowndoctors. Cestujem po celom svete a školím nových klaunov napríklad aj v Poľsku či v Palestíne. Zoznam autorových rubrík:  PríbehyZo života klaunov

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu